Fendr není jen okrajový estetický prvek. Jako nafukovací balon se věsí na bok a záď lodi proto, aby chránil trup před mechanickým poškozením. Loď se nemusí na volných vodách pohybovat s touto přízdobou. Její čas nastává pouze v době, kdy loď kotví v omezeném prostoru mezi jinými loděmi nebo pobývá u mola.
Jednoduchá, avšak vysoce efektivní ochrana lodi
Fendry jsou zpracovány z kvalitních pružných materiálů. Můžete využít speciální konstrukci košů, do kterých se fendr umístí, nebo se běžně věší na háčky. Fendry se obkládají boky lodi a záď. Zpravidla u běžně velkých lodí postačí po třech fendrech pro jednotlivé boky a jeden pro zadní část.
Fendry se umisťují od nejširšího místa lodi, orientovat se můžete třeba pozicí bočních vantů. Příď není třeba z logických důvodů vybavit. Největší nárazy a největší plochu střetu představuje široký pás od středu lodi až k zádi.
Snadno odhadnete další body pro navázání nebo instalaci fendrů. Od nejširšího místa upravíte fendry po dvojici před záďovým košem a poslední dva fendy do poloviny mezi oběma již vzniklými body.
Fendry v případě nevhodného manévru dokáží zachytit kinetickou energii, zčásti ji vstřebat a zčásti odpružit. Při setkání s pevnou překážkou se tak můžete vyhnout zásadnímu poškození boku lodi, u menších střetů vám fendr ušetří čas s nápravou škod na laku a vzhledu lodi.
Správné umístění po obvodu lodi
Aby fendr mohl včas a plně zachytit náraz, je třeba upravit nejen jeho místo, ale i jeho výšku vůči lodi. Nízko zavěšené fendry zakryjí prostor ubíhajícího trupu, jejich účinnost se tak zbytečně sníží nebo zcela ztratí a loď se s překážkou srazí bortem.
Linie fendru by ideálně měla kopírovat linii s palubou. Nebo ještě jinak pro lepší představu, najděte nejširší místo fendru. Při zavěšení nesmí být níž než paluba. Pozice o něco výš ničemu nevadí a nebrání.
Jedinou výjimkou je, kdy s opravdu velkou lodí budete kotvit v blízkosti drobných člunů. Takovou situaci však včas bez problémů odhadnete a v tomto jediném případě upravíte výšku fendrů tak, aby byly nárazovou plochou v přiměřené výšce vůči nízkým plavidlům okolo vás.
Pokud budete fendry vázat, pak je užitečné naučit se pár uzlů, které vám pomohou bez zdržování loď připravit pro vjezd do mariny nebo k molu. Někdy se fendry uvazují liščí smyčkou, tento uzel ale není ideální. Klasický lodní uzel se v tahu utahuje a omezuje tak riziko vyklouznutí a ztráty fendru. Pokud budete chtít fendry stáhnout a připravit loď na delší plavbu, pak uzel opět snadno uvolníte.
Co závěrem? Umístit a dostatečně pevně zajistit fendry vás může stát pár minut. V případě kolize vám fendry ušetří spoustu starostí a času s nápravou. Spolehněte se na osvědčené prostředky, investice do fendrů se vám mnohonásobně vrátí.