Jedním ze způsobů, jak řešit ovládání řazení, je použít poměrně starý princip bovdenových kabelů. Princip přenosu mechanické síly a energie i na delší vzdálenost zajišťuje zdánlivě jednoduchý mechanismus ocelového lanka a obalu.
Jednoduché a dokonale účinné
Bovdeny mají svůj původ v cyklistice, kdy kabelové vedení objevil a poprvé naplno využil Frank Bowden. Výrobce jezdících kol dokázal výrazně zjednodušit ovládání brzd i změn převodů. Tím otevřel dveře novým možnostem a dnes se používá bovdenové vedení naprosto běžně. Mechanismus je relativně „nerozbitný“. Pružný obal, většinou gumová nebo plastová bužírka, ukrývá ocelovou spirálu s lankem. Jakýkoliv mechanický pohyb dokáže lanko přenášet z jednoho konce na druhý. Závada vzniká pouze přímým poškozením kabelu, což při použití vysoce kvalitní oceli není očekávatelné.
Vysoce spolehlivé, na výrobu jednoduché a nákladově levné řešení tak na krátké vzdálenosti přenáší nejen přenos mechanického pohybu, ale nejčastěji přenáší pohyb rotační.
Tažný a tlačný bovden
Bovdeny je tedy možné aplikovat nejen v cyklistice nebo motosportech, ale i do ovládání lodě. Škála lanek nabízí řadící, brzdicí ale i tlumící mechanismy. Tažno – tlačný bovden musí splňovat nároky na nízké tření i při středních délkách. Aby se předešlo možnému opotřebení, musí být pro výrobu řadících bovdenů použité materiály vysoce kvalitní.
O tom, že se mechanismus dalece osvědčuje i v lodní praxi svědčí i poměr využití předními výrobci motorů. Bovdeny pro regulaci plynu a řízení používají motory takových značek, jako je MERCURY.
Specializovaný obchod vám pak ke konkrétnímu zadání může dodat bovdeny doslova na míru. Výhodné jsou také kompletní sady, které obsahují lanovod, manžetu, všechna těsnění a o-kroužky pro kompletní výměnu.